Tewaterlating van mijnenjager Oostende
Op woensdag 29 maart werd de naamgeving officieel bevestigd van de eerste mijnenjager M940 Oostende in aanwezigheid van de Minister van Defensie Ludivine Dedonder, de Chef Defensie en Oostendenaar, Admiraal Michel Hofman, de Burgemeester van Oostende Bart Tommelein en Divisie Admiraal Jan Debeurme, Commandant van de Marine.
Alvorens de naamgeving van de Oostende officieel te bevestigen met kleine plechtigheid, werd de kiellegging uitgevoerd van de tweede Belgische mijnenjager M941 Tournai in aanwezigheid van de Burgemeester van Tournai , de heer Paul- Olivier Delannois.
De M940 Oostende, is de eerste van de twaalf mijnenbestrijdingsschepen die door België en Nederland bij Naval Group en Exail (ex-ECA) zijn besteld, en werd reeds op woensdag 22 februari te water gelaten op de scheepswerf Piriou in Concarneau. Het schip wordt nu drijvend afgebouwd in de haven van Finistère om eind dit jaar met de proefvaart te beginnen. De oplevering aan de Belgische marine is gepland voor december 2024 op de marinebasis van Zeebrugge.
De architectuur en het projectbeheer werden toevertrouwd aan Naval Group, en de productie werd uitgevoerd door Kership (een joint venture tussen Naval Group en Piriou), terwijl de assemblage en uitrusting op zee door Piriou in Concarneau wordt uitgevoerd.
Dit belangrijke contract ter waarde van 1,8 miljard euro werd in 2019 binnengehaald door Belgium Naval & Robotics, een consortium opgericht door Naval Group en ECA Group (nu Exail).
Elk schip zal twee Ispector 125 USV’s aan boord kunnen hebben die kunnen worden uitgerust met een T-18M gesleepte sonar of een A-18M AUV voor mijndetectie en in een derde configuratie SeaScan en K-Ster C ROV’s voor mijnidentificatie en -vernietiging. Al deze toestellen worden ontworpen en gebouwd door ECA, die ze zal produceren in hun nieuwe vestiging in Oostende. De schepen zullen ook Skeldar V-200 luchtdrones (Saab) kunnen inzetten, die zullen worden gebruikt voor de detectie van drijvende mijnen of als radiorelais om het bereik van de maritieme drones te vergroten.
Binnen de Belgische en Nederlandse marine zullen deze nieuwe schepen de in de jaren tachtig in samenwerking met Frankrijk ontworpen en gebouwde tripartiete mijnenjagers (CMT) vervangen. Frankrijk kan zich ook aansluiten bij het MCM-programma door het Belgisch-Nederlandse platform aan te passen aan een ander drone-systeem. De Franse marine zal worden uitgerust met een door Thales ontwikkelde oplossing, waarvan de eerste binnenkort zal worden geleverd.